AMERIČKI GRAĐANSKI RAT
NEKI POGLEDI
Ima nesto sto me je jako zainteresiralo u americkoj istoriji. A to je period od 1861-1865 kada je bio gradanski civilni rat izmedu Sjevera I Juga.
Bolji poznavaoci historije znaju da postoji posebna podvrsta historije koja se zove SOCIJALNA ISTORIJA koja daje vise akcenat na socioloske uslove datoga vremena I prostora. Naprimjer razne borbe za prevlast ili ratovi sirom svijeta moraju se staviti u socijalni kontekst sredine I raznih okolnosti koje su djelovale u to vrijeme u tom prostoru.Svi ratovi mahom pocinju kao borba protiv raznih nepravdi ili zelje za slobodom koje su tako konfuzne kategorije I zato se razlikuju od sredine do sredine. Percepcija slobode I ugnjetavanja je uvijek drugacija jos kad I tome dodamo takozvanu kradu revolucije koja pocne pod jednim motivom I jednim posebnom segmentom drustva a zavrsi u sasvom drugom pravcu , cilju I koristi za savim drugi sloj tog istog drustva koja je preuzela vlasnistvo i kontrolu u kasnijem razvoju dogadaja
Zasto je američki gradanski5 rat dobi posebno značenje? Odlazeći iz zemlje koja je u svojoj istoriji imala ne bas mali broj ratova ili oruzanih sukoba ( uzmimo samo najsvjezije one od 1941 ili 1992) nisam moga povući ni jednu paralelu sa tim americkim ratom sa slijedom dogadaja iz gore spomenutih prostora stare SFRJ.
Na primjer kada je konacno 1865 Jug prizao poraz i ponovo potpisao pristup u američke drzave tadasnji ameriki predsjednik Abraham Lincoln objavljujuci vijest o porazu Južnih Konfederalnih trupa nije izrazio oduševljenje nego više žaljenje što je sve ovo se dogodilo i naredio je muzici da pjeva posebne pjesme koje su porijeklom sa Juga a koje se zovu Dixie pjesme.
Elvis Presley je tako osjećajno otpjevao ovu pjesmu na se čovjek naježi. E sad zamislite četničke pjesme o Ravnoj Gori koje pjeva čuveni jugoslovenski pjevač u vrijeme posle poraza toga pokreta u zemljinu kojoj su partizani dobili svoju vlast ?
Možete ?
I poručio u svom cuvenom govoru da americki Jug treba da zna da ce u ovoj Unioji sjevera moci slobodno da pjeva svoje pjesme kao I prije pa se cak I nasalio da on jako voli juznjacku muziku I plesove. Za one koje ne znaju Lincoln je dosta puta uzeo licnu kontrolu u naredivanju vojne akcije I bityki Sjevernjaka protiv Juznajka.
Ako uzmemo paralelu partizanskih snaga koje su 1945 konacno porazile one druge snage ali iz iste nacije istih ljudi kao sto su bili partizani da se tako ponasaju prema porazenima. Kada bi to Tito rekao? Cak I uz puno priznavanje socio istorijskih razlika?
Drugo dobro sam trazio da nadem neke evidencije da je tokom te strasne 4 godine americke tragedije doslo do tezih ratnih zlocina sa divljanjem pobjednika nad poijedenim i nisam nista opipljivo nasao . Nije bilo namjerno paljenih gradova koje su van ratnih zona ili daleko od bitaka.
Trece sto je vrlo interesantnno u svim tim porazenim drzavama Juga amerike i dan danas postoje drzavni praznici kada se sjecaju svih tih poraza svoje vojske I taj dan se zove Confederation Day u Souh Carolina, North Carolina, Alabam Louisiana, Mississippi, Teennessi da bi se cak zvao Confederation Hero Day u Teksasu.
Zamislite da je Tito 1945 bio saglasan da se dani poraza u recimo bilo kojem dijelu tadasnje Yugoslavije ovjekoveci I da se poklone zrtvama toga nesretnoga sukoba. A da takav skup nije zelja za nastavljanja sukoba i osvetu?
U Americi je to moguce. Dan danas se drze komemorativna skupovi , ljudi dolaze obuceni u uniforme Dixie vojnika ( naziv za vojske Juga) drze govore ali nema mrznje u njima nema poziva na osvetu ….interesantno nego samo sjecanje na one koje nisu odavno tu. Vidio sam nebrojene spomenike posvecene zasluznim generalima I bitkama vojske koja je izgubila rat.
Postoje spomenici porazene vojske Juga koje sam najvise nasao u South Carolina , Alabama I Louisiana. To I jesu drzava koje su davnih tih godina najvise zavisile od besplatnog rada africkih robova.
Taj aspect socioloske istorije taj sasvim drugacije poimanje neprijatelja I posle poraza respekt za zrtve je nesto sam nasao jako interesantno. Imajuci to kao jedan od najvaznijih zadataka ove americke turneje pricali smo sa mnogo lokalnih ljudi I neke stvari nisu bas toliko idealisticke kao sto sam prvobitno mislio kada sam krecao na ovo moje malo istrazivanje. Na primjer taj davni dogadaj iz 1865 je I dalje ostavio traga medu americkim narodima I podrucjima, I dalje postoji Jug I Sjever I svi sagovornici kazu da se vide razlike ako ste Jenkee ili Dixie. Nerma nigdje sluzbeno ali ima u "zraku" osjeti se.Na primjer ne mozete na Amazon shopping stranici kupiti Konfederalnu zastavu onu sa malo zvjezdica.. Zastava i smisao i simbolika konfederalista je velika tabu tema sta ona prestavlja u istoriji Amerike .
Na primjer u Charlestonu u Juzna Karolina smo stajali kraj crkve gdje je jedan maldi rasista samo prije dvi j godine usao u tu crkvu i pobi 9 ljudi samo zbog boje koze. Crni stanovnici te drzave ne zele da vide nikakvo drugo simbolicno znacenje te zastave nego zal za robovlasnickim vremenima. Upitno je da li su potpuno u pravu jer sam cuo i druga opercna misljnenja.Kakve poruke salje? Istorijske ili poruke mrznje , da li je to zastava uperena protiv sadasnjeg crnackog stanovbnistva kojemu su potomci dovedeni iz Africkih zemalja.
Ostali tvrde da su to jednostavno sjecanja na ta nesretna vremena I deklarisanmo pravi na samoodbranu koje je upisano I u amerrickom ustavu. Jos ce se dugo ostriti koplja istorije davajuci pravu sliku I ulogu americjkog civilnog rata u dansanjoj modernome dobu ali je za mene bilo dovoljno da je u istoriji postojao drugaciji odnos prema pobjedenima gdje nije bilo masovnog unistavanja posle bitke gdje nisu zapamceni tezi zlocini nad pobjedenima I gdje je ta americka 1865 ili jugoslovenska 1945 totalno drugacija.
Da svakako da su vladali drugaciji socio istorijski razlozi . sto god su narodni prizemnijeg duha I ponasanja time je I gora I strasnija osveta prema onima koji su porazeni.Drago mi je da sam se vratio nazad sa mnogo blizoj I relanijoj slici toga dijela izuzetno znacajne njihove istorije.
Nema komentara:
Objavi komentar